Board | CBSE |
Textbook | NCERT |
Class | Class 2 |
Subject | English |
Chapter | Chapter 17 |
Chapter Name | The Mumbai Musicians |
Number of Questions | 21 |
HOPE EDUCATIONAL PORTAl |
Hope Educational portal
NCERT Solutions for Class 2 English
Marigold Chapter 17 The Mumbai Musicians
Summary In English
Summary In Hindi
यह कहानी गूपू नामक एक गधे की है। गूपू को संगीत पसंद था और वह संगीतकार बनना चाहता था। जब वह बूढ़ा हो गया और बोझा ढोने में असमर्थ हो गया, तो उसने मुंबई जाकर संगीतकार बनने का निश्चय किया। रास्ते में उसे एक कुत्ता, एक बिल्ली तथा एक मुरगा मिला। सब उसके साथ हो लिए। सभी संगीतकार बनना चाहते थे। मुंबई जाने के रास्ते में वे काफी थक गए और उन्हें भूख लगने लगी। उन्होंने एक घर को देखा। सभी ने मिलकर गाना शुरू कर दिया। वे लोगों को यह बताना चाहते थे कि वे संगीतकार हैं। घर के लोग इनकी आवाज़ से भयभीत हो गए और भाग गए। अंत में उन्होंने शांतिपूर्वक खाना खाया।
Hindi Translation Of The Story
1. “Once upon a time, there lived a donkey
named Goopu”. He had worked for many
years in the house of a farmer. He had
carried many heavy sacks of corn and
sugarcane, from the farm to the factory.
He was now very tired and old.
एक समय की बात है। गूपू नामक एक गधा था।
उसने एक किसान के घर कई वर्षों तक काम किया
था। वह अनाज के कई भारी-भारी बोरे तथा गन्ने
के खेत से कारखाने ले जा चुका था। वह अब बहुत
थका हुआ और बूढा हो चुका था।
Word-Meanings : Donkey (डंकी) -a kind of animal, गधा। Farmer (फ़ार्मर) -one who works in the field, किसान। Sacks (सैक्स) -large bags, बोरे। Corn (कॉर्न) -grains, अनाज। Sugarcane (सुगरकेन) -a stem from which sugar is produced, गन्ना। Factory (फैक्टर) -a place where goods are manufactured, कारखाना।
2. The farmer said to Goopu, “You are a
good donkey. Take this sack of corn and
go and see the world, before you become too old.”
किसान ने गूपू से कहा, “तुम एक अच्छे गधे हो। यह
अनाज की बोरी लो और इससे पहले कि तुम और
बूढ़े हो जाओ, दुनिया देखकर आओ।”
Word-Meanings : World (वल्र्ड) -here outside place दुनिया।
3. Goopu smiled and said goodbye. He
went off towards the city of Mumbai.
“I am good at music. I will go to Mumbai
and be a musician there.”
गूपू मुस्कराया तथा ‘गुडबाइ’ बोलकर मुंबई शहर की
“तरफ निकल पड़ा। “मैं संगीत में अच्छा हूँ। मैं मुंबई
जाऊँगा तथा संगीतकार बन जाऊँगा।”
Word-Meanings : Set off (सेट ऑफ़) -(here), went रवाना हुआ। Musician (म्यूजीशियन) -a person who composes music, संगीतकार।
4. On the way he met a dog.
Where are you going, asked Doopu.
I am going to Mumbai to be a musician,
Would you like to come too? asked
Goopu.
“Yes, I would,” replied Doopu.
रास्ते में उसे एककुत्ता मिला। “तुम कहाँ जा रहे
हो?” डूपू ने पूछा।
“मैं संगीतकार बनने मुंबई जा रहा हूँ। क्या तुम भी
आना चाहोगे?” ड्रपू ने पूछा। “हाँ, मैं चलूंगा।” गूपू
ने जवाब दिया।
5. Off went the two friends on the dusty
road to Mumbai.
They saw a ball of fur in the middle of
the road.
“Who are you?” they asked.
“I am Furry, the cat,” said the cat.
दोनों दोस्त मुंबई जा रही धूल-भरी सड़क पर निकल
पड़े।
उन्होंने बीच सड़क के बीच में रोवें की एक बॉल
देखी। “तुम कौन हो?” उन्होंने पूछा। “मैं फरी नाम
की बिल्ली हूँ।” बिल्ली ने कहा।
Word-Meanings : Fur (फ़र) -short soft fine hair on animal body, जानवरों के शरीर के छोटे-छोटे मुलायम बाल रोवें। Middle (मिड्ल) -in the centre, बीच में।
6. “Would you like to come with us to
become a musician?” asked Goopu and
Doopu together.
Oh! I would love to come along, replied
Furry.
So off went the three together Mumbai
to become musicians
“क्या तुम संगीतकार बनने के लिए हमारे साथ आना।
पसंद करोगी?” गूपू तथा डुपू ने एक साथ कहा।”
“ओह! मैं तुम्हारे साथ आना पसंद करूंगी।” फरी ने
उत्तर दिया।
इस प्रकार से तीनों मिलकर संगीतकार बनने मुंबई की
तरफ चल पड़े।
Word-Meanings : Together (टूगेदर) -with one another, मिलजुलकर।
7. Soon they met Cuck00, the cock.
I love music and wish to join your
band.”
They all reached a house with a light.
जल्दी ही वे कुकू नामक एक मुरगे से मिले “मुझे
संगीत बहुत पसंद है और मैं तुम्हारे दल में शामिल
होना चाहता हूँ।” सभी एक घर के पास पहुँचे, जहाँ
बत्तियाँ जल रही थीं।
Word-Meanings : Band (बैंड) -a company of musicians संगीतकारों का समूह। Reached (रीच्ड) -come near, पहुँचे।
8. They were tired and hungry. They
peeped in through the window and saw
a table with delicious food. They decided
to sing to let the people inside know that
they were musicians. They sang. The
people inside thought that ghosts had
come to scare them. They an away as
fast as they could!
Goopu, Doopu and Furry went into the
house and ate the food, till they could
eat no more.
वे सभी थके हुए और भूखे थे। उन्होंने खिड़की के
अंदर झाँका और स्वादिष्ट व्यंजन मेज पर रखा देखा।
उन्होंने गाना गाने का निर्णय किया ताकि अंदर के
लोगों को यह पता चले कि वे संगीतकार हैं। उन्होंने
गाया। अंदर के लोगों को लगा कि भूत उन्हें डराने के
लिए आ गए हैं। वे जितनी तेजी से भाग सकते थे,
वहाँ से भागे। गुप, ड्रपू और फरी घर के अंदर गए
तथा भरपेट भोजन किया!
Word-Meanings : Hungry (हंग्री) -having hunger, भूखे। Peeped (पीप्ड) -looked through a small opening, झाँका। Window (विंडो) -an opening in the wall, खिड़की। Delicious (डिलिशस) -tasty, स्वादिष्ट। Sang (सँग) -past tense of sing, गाया। Ghost (गोस्ट्स) -anything haunting, भूत। Scare (स्केयर) -causing fear, डराना।
NCERT Textbook Questions
Reading is Fun
Question 1.
Why did the farmer tell Goopu to see the world?
किसान ने गुप से विश्व को देखने की बात क्यों कही?
Answer.
The farmer told Goopu to see the world because he had become old and could’t carry load anywhere.
Question 2.
Why did Goopu, Doopu and Furry want to go to Mumbai?
गूपू, ड्रपू तथा फरी मुंबई क्यों जाना चाहते थे?
Answer.
Goopu, Doopu and Furry wanted to go to Mumbai to become musicians.
Question 3.
Why did the people in the house run away?
घर के लोग क्यों भाग गए?
Answer.
The people in the house ran away because they all thought that ghosts had come to scare them.
Let’s talk
Question 1.
If you were to join the animal band, which animal would you want to be? Create the sound of that animal. Get together with your friends. As a group, create the sound of the animal each one of you wants to be.
यदि तुम्हें किसी जानवर के समूह में शामिल होना हो तो तुम कौन-सा जानवर बनना पसंद करोगे? उस जानवर की आवाज़ निकालो। अपने दोस्तों के साथ मिलकर एक समूह बनाओ तथा प्रत्येक दोस्त उस जानवर की आवाज निकाले जो वह बनना पसंद करता है।
Answer.
Do it yourself.
Question 2.
The donkey saw a bali of fur and it was a cat. If you were to see a big ball of fur what could that be?
गधे ने रोवें की एक बॉल देखी और वह एक बिल्ली थी। यदि तुम रोवे की एक बड़ी गेंद देखते हो, तो वह क्या हो सकती है?
Answer.
If I were to see a big ball of fur then it could be a rabbit.
Let’s sort out these words :
Question 1.
Pick the words from the bags and put them on the right shelf. One has been done for you. Say the words aloud.
अब इन शब्दों को अलग करोः थैले में दिए गए शब्दों को चुनकर उन्हें सही अलमारी में रखो। इसमें एक का उदाहरण तुम्हारी सुविधा के लिए दिया गया है। इन शब्दों का उच्चारण करो।
Answer.
Let’s Write
Question 1.
Do you play any musical intrument?
क्या तुम कोई बाजा बजाते हो?
Answer.
Yes, I play guitar.
Question 2.
If no, which intrument do you want to learn?
यदि नहीं, तो तुम कौन-सा बाजा बजाना सीखना चाहोगे?
Answer.
I would, like to Learn piano.
Question 3.
Add the word of the opposite gender in the given sentences.
निम्नलिखित वाक्यों को विपरीत लिंग में बदलकर लिखो।
Answer.
(i) Anju’s mother and father came to the school.
(ii) My uncle and aunty came to visit us on Monday.
(iii) The lion and lioness looked lovingly at their cub.
(iv) The King and Queen sat on beautiful thrones.
(v) The man is running and the woman is walking
(vi) My grandfather and grandmother went to the market.
Fun-Fun
Let’s Play Bingo
Question 1.
Write any nine words from the given list in the boxes. Put only one word in one box.
नीचे दिए गए शब्दों में से नौ शब्दों को निकालकर भरो। एक बॉक्स में केवल एक ही शब्द भरो।
Answer.
Do it yourself.
Question 2.
The teacher will call out any six words. If the word she calls out is in the box put a cross on it. The one who crosses out all the words first shouts ‘Bingo’ and is the winner.
शिक्षिका किन्हीं छह-शब्दों के नाम लेंगी। बॉक्स के जिस शब्द का नाम वह लेती हैं, उस पर क्रॉस का निशान लगाओ। विद्यार्थी जो सबसे पहले सभी शब्दों पर वह क्रॉस लगा देगा, वह ‘बिंगो’ कहकर चिल्लाएगा और वह विजेता घोषित किया जाएगा।
Answer.
Do it yourself.
Question 3.
In what way are these musical instruments different from each other? Put them into three groups based on how they are played.
नीचे दिए गए बाजे किस प्रकार से एक-दूसरे से भिन्न हैं? उनको बजाने के तरीकों के आधार पर उन्हें तीन भागों में बाँटो।
(i) This is the picture of a musical instrument called a Jaltarang.
यह जलतरंग नामक एक बाजे का चित्र है। अब तुम एक अपना जलतरंग बनाओ।
Make your own Jaltarang :
(ii)Get six to ten bowls of the same size and shape.
(iii) Pour water into the bowls. Keep the water at different levels.
(iv) Use two pencils and strike the rim of the bowls to make musical sounds.
Answer.
Do it yourself.
Question 4.
The word “jaltarang’ is made up of two words Jal-water, tarangmusic. Now make new words by joining two words. One has been done for you. ‘जलतरंग शब्द’ दो शब्दों-जल (पानी) तथा तरंग (संगीत)-के मेल से बना है। अब दो शब्दों को जोड़कर एक शब्द बनाओ। उदाहरण के लिए एक शब्द बना दिया गया है।
Answer.
Let’s Practise
No comments:
Post a Comment